کراس رفرنس (Cross Reference) را به نوعی می‌توان اسکلت ارتباطات ارجاعی مقالات دانست. این شرکت مستقل غیردولتی در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد و یکی از آژانس‌های ارائه‌دهندۀ کد DOI می‌باشد. این شرکت که هم اکنون به نوعی توسط ناشران پژوهشی اداره می‌شود را برای اولین بار جان وایلی و پسرانش و آکادمیک پرس در همکاری با موسسۀ بین‌المللی DOI طراحی کردند تا یکی از آژانس‌های موسسۀ بین‌المللی DOI برای ثبت‌نام کد DOI برای مقالات و مجلات پژوهشی باشد.
به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.
لیست ناشران به همراه پیشوند مربوط به آن‌ها در کد DOI را از اینجا می‌توانید ببینید. برای مثال انتشارات پزشکی کوثر دارای پیشوند ۱۰٫۵۸۱۲ می‌باشد که از ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱ به این شرکت یعنی کراس رفرنس پیوسته است. همچنین از اینجا می‌توانیم فرم درخواست عضویت را پرکرده و برای کراس رفرنس ارسال نماییم. که از این طریق اطلاعات مناسب برای عضویت در کراس رفرنس در اختیار ما گذاشته می‌شود.
کراس رفرنس محققان را قادر می‌سازد تا به راحتی با یک یا چند یا کلیک بتوانند از یک مقاله به مقالۀ دیگری سوئیچ کنند، هر چند که آن مقاله در ژورنال و یا حتی مربوط به انتشارات دیگری باشد. در ضمن هزینه‌های مربوطه نیز بر عهدۀ ناشر است و خواننده نیاز به پرداخت ندارد. هزینه‌ها به این شکل است که کراس رفرنس برای هر سرویس خود یک هزینۀ جداگانه تعریف می‌کند؛ مثلاً برای کراس مارک، کراس چک، که از اینجا می‌توانید این هزینه‌ها را مشاهده کنید.
این شرکت خدمات دیگری همچون کراس چک و کراس مارک نیز دارد. کراس چک در واقع سرویسی است تهیه شده از طرف iThenticate که کراس رفرنس آن را به ناشران ارائه می‌دهد تا اصل بودن مقالاتی که برای آن‌ها ارسال می‌شود را چک کند و در واقع نوعی پلاژیاریسم چکر می‌باشد. وجود لگوی کراس چکر به معنای این است که یک ناشر هر آنچه را که در تشخیص اصل بودن یک نوشته باید انجام می‌داده انجام داده است. iThenticate همچنین جدای از کراس چکر سرویس دیگری برای مإلفین و نویسندگان ارائه می‌دهد که می‌توانند نوشته‌های خود را از نظر داشتن پلاژیاریسم چک کنند (اینجا را ببینید)
سرویس دیگر کراس رفرنس، کراس مارک می‌باشد که با آن می‌توان چک کرد که آیا در حال استفاده از نسخۀ به روز یک نوشتۀ الکترونیکی هستیم یا خیر؟
سرویس دیگر سایتد بای می‌باشد که تعداد سایت شدن مقاله دارای کد DOI را نشان می‌دهد.
کراس رفرنس از ناشران می‌خواهد تا رفرنس‌های خود را در مجلات همراه با کد DOI ذکر کنند که برای آن ۶ روش پیشنهاد می‌کند که از ضروریات عضویت در این شرکت می‌باشد. این ۶ روش با ذکر مثال برای هر کدام را می توانید از اینجا ببینید. برای مثال آوردن آدرس اینترنتی یا URL مربوط به DOI، قرار دادن این آدرس به‌صورت هایپرلینک در لوگوی کراس رفرنس، قرار دادن لوگوی حاوی لینک قبل از آدرس کد، قرار دادن متن کرای رفرنس حاوی لینک، گذاشتن اسم‌هایی مانند Article و یا full text که حاوی لینک هستند و یا استفاده از میانبر برای کد DOI که Short DOI نامیده می‌شود. این ۶ روش از پیشنهادات کراس رفرنس بوده و آنچه که لازم است باید در لیست رفرنس‌ها کد DOI بعد از هر رفرنس قرار بگیرد؛ برای مثال کوثر از خود کلمۀ DOI حاوی لینک مربوط به کد DOI آن مقاله بعد از هر رفرنس استفاده می‌کند. این مقاله از مجلۀ هپاتمان را برای مثال ببینید.
کراس رفرنس یک سرویس  محدود را در اختیار می‌گذارد (Simple Text Query Form) که شما می‌توانید یک یا چند رفرنس را وارد کنید و کد DOI آن را به‌دست آورید. برای این کار ابتدا شما باید ثبت‌نام کنید (از اینجا) و بعد هم به اینجا مراجعه کنید. البته همانطور که گفته شد این سرویس محدودیت‌هایی دارد و برای هر فرد در هر ماه فقط ۱۰۰۰ رفرنس امکان‌پذیر است.

منبع: وب‌سایت pajooheh.ir