تصویر زیر یکی از مراحل ثبت‌نام مقاله در مجلۀ Journal of Coastal Research را نشان می‌دهد. این مجله خواسته است، مبلغ 65 دلار جهت ثبت‌نام مقاله پرداخت شود. با توجه به اینکه در حوزۀ زمین شناسی بیش از 300 مجله دارای ضریب تأثیر وجود دارد، مقاله به مجلۀ دیگری ارسال گردید. مجله‌ای که هزینه‌ای بابت ثبت‌نام دریافت نمی‌کرد.

تصویر 1

پرداخت "هزینۀ ثبت‌نام" و "هزینۀ داوری سریع"، تأثیری در روند بررسی و داوری مقاله ندارد. اما چرا این هزینه‌ها توسط نویسنده پرداخت می‌شود؟ نویسنده به‌دنبال چه چیزی است؟

به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.

در بسیاری از موارد نویسنده به ضعف‌های مقالۀ خود آگاه است. مقاله او از مجلات مختلف رد می‌شود و اکنون مجله‌ای را یافته که جهت "ثبت‌نام" و یا "داوری سریع" هزینه دریافت می‌کند. بر این باور است که پرداخت این هزینه‌ها باعث می‌شود مقاله‌اش در پروسۀ آسان‌تری از داوری قرار بگیرد. این باور کاملاً اشتباه است.


اما چرا این هزینه توسط مجله دریافت می‌شود؟

دریافت هزینۀ ثبت‌نام باعث می‌شود نویسندگان در انتخاب مجله دقت بیشتری داشته باشند و قبل از ارسال مقاله تأمل کنند، مقالات چاپ‌شده را بخوانند و مقالۀ خود را با آن‌ها و با اهداف مجله مقایسه نمایند و در صورتی که مقالۀ خود را برای چاپ در این مجله مناسب دیدند، ارسال را انجام دهند.

یک مجلۀ ISI که دارای ضریب تأثیر است، در سال بیش از 3000 مقاله دریافت می‌کند. در صورتی که این مقالات بتوانند پروسۀ داوری را بخوبی طی کنند و شایسته چاپ شناخته شوند، پذیرفته می‌شوند

تعداد بالای مقالات دریافتی که اکثراً بدون توجه به اهداف و حوزۀ تحقیق، به مجلات ارسال می‌گردند، راهی جز دریافت هزینۀ ثبت‌نام باقی نمی‌گذارد.

هزینۀ داوری سریع نیز، دلارهایی است که به راحتی توسط پژوهشگران و براساس باور غلطی که "اگر پول بدهی نمک گیر می‌شوند، مقاله را می‌پذیرند" پرداخت می‌شود.

جملۀ آخر اینکه؛ پرداخت هزینۀ ثبت‌نام، هزینۀ داوری سریع و حتی پذیرفتن هزینۀ بالای چاپ مقاله به‌صورت "دسترسی آزاد" تأثیری در نحوۀ داوری مقاله ندارد.

 

منبع: danrc.com