شناسایی کنفرانس‌های بی‌اعتبار

کنفرانس‌های بسیاری در ایران برگزار می‌شود و اگر در جامعۀ پژوهشی باشید و دارای ایمیلی شناخته‌شده، اینباکس شما جایی است که حجم بالایی از تبلیغات ارسال‌شده از سوی اینگونه کنفرانس‌ها را دریافت می‌کند. در این روزها حجم ایمیل‌ها چند برابر شده است و هر روز «علم»، ما را به مالزی، ترکیه، و دبی می‌برد. کنفرانس‌های بسیاری هم هستند که در ایران برگزار می‌شوند، البته نیازی به ایرانگردی نیست و شما می‌توانید بدون شرکت در کنفرانس مدارک شرکت در کنفرانس را دریافت نمایید.

رشتۀ تخصصی من ژئوتکنیک است. در گذشته یک/دو سال منتظر می‌ماندم تا کنفرانس مرتبط به ژئوتکنیک برگزار شود و من مقاله‌ام را برای آن‌ها بفرستم. مقاله داوری می‌شد و سپس اجازۀ ارائه را پیدا می‌کرد. در طول دورۀ بررسی نیز نگران رد شدن مقاله و عدم پذیرش آن بودم.

اکنون زمان دیگری است. پیشرفت علم باعث شده است که حجم کنفرانس‌های برگزار شده چندین برابر شود. هر روز در جایی بر سر علم و چانه‌زنی بر سر مسائل ژئوتکنیکی دور هم جمع می‌شویم. زندگی‌مان شده از این کنفرانس به آن کنفرانس. اگر حواست به اینباکست باشد می‌توانی در طول یک ماه دو کنفرانس شرکت کنی. محدودیتی نیز در ارائه مقالات نیست. در هر کنفرانس می‌توانی به‌صورت نامحدود مقاله ارائه دهی و خیلی زود به درجات علمی بالاتر نائل آیی. زندگی گذشته‌ام چقدر مسخره بود، زمانی که یک سال منتظر می‌ماندم تا کنفرانسی در رشته ژئوتکنیک برگزار شود و چقدر کنفرانس به من استرس می‌داد. خوشحالم از اینکه به چنان پیشرفتی از علم رسیدیم که نزدیک‌ترین کنفرانس به هر پژوهشگر، فاصله او تا سوپری سر کوچه است.

و اما بعد ...

به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.

در کنفرانس‌هایی که دارای چنین شرایطی هستند شرکت نکنید.

ایمیل تبلیغاتی

ارسال ایمیل تبلیغاتی می‌تواند دلیلی بر بی‌اعتبار بودن کنفرانس باشد. چرا یک کنفرانس علمی باید هزینۀ بالایی را برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی پرداخت نماید؟ به‌عنوان مثال هزینۀ پرداخت‌شده توسط یکی از این کنفرانس‌ها 10 میلیون تومان بوده است. مشخص است که هدف کسب درآمد است نه پیشرفت علم.

برگزاری در کشورهای خارجی

کلیۀ کنفرانس‌هایی که در کشورهای خارجی برگزار می‌شوند و مقالات را به‌صورت فارسی می‌پذیرند، بی‌اعتبار هستند.

تبلیغات

کلیۀ کنفرانس‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شوند و موسساتی در داخل کشور وظیفۀ تبلیغات آن‌ها را برعهده دارند، بی‌اعتبار هستند.

عدم نیاز به حضور فیزیکی

کلیۀ کنفرانس‌هایی که بدون حضور شرکت‌کنندگان مدرک صادر می‌کنند، بی‌اعتبار هستند.

مدرک شرکت در همایش

اخیراً علاوه بر مدارکی که به‌صورت رسمی از سوی کنفرانس‌های علمی صادر می‌شود، مدرک علمی دیگری که «بین‌المللی» نامیده‌اند نیز به شرکت‌کنندگان تحمیل می‌شود. کنفرانس‌های علمی فقط باید مدرک شرکت در همایش و ارائه آن را صادر نمایند. کلیه مدارک دیگری که از سوی کنفرانس‌های علمی صادر می‌شود بی‌اعتبار هستند. در آخرین کنفرانسی که شرکت داشتم، مدرک بین‌المللی صادر می‌شد. جالب این است که بدانید این مدرک نزد جامعۀ پژوهشگران خارجی ناشناخته بود و جالب‌تر اینکه سایت سازمانی که این مدرک از سوی آن صادر می‌شد بر روی یک سرور ایرانی در داخل ایران بود.

تصمیم گرفتم که «سازمان پژوهشگران بدون مرز» را تأسیس کنم (هر چقدر اسم بزرگ‌تر، بهتر). هزینۀ ساخت وب‌سایت فقط 500 هزار تومان است. آن را بر روی یک سرور داخلی نیز قرار می‌دهم و سپس مدرک بین‌المللی تأیید مهارت علمی صادر خواهم کرد. همچنین استاندارد کنفرانس و غیره نیز جزء خدمات این سازمان خواهد بود. به همین سادگی می‌توان به کار حرام دست زد!!!

گروه علمی کنفرانس

بسیار دیده شده است که کنفرانس‌های علمی در بخش هیأت داوران اسامی را آورده‌اند که خود آن بزرگواران کاملاً بی‌اطلاع هستند. البته مشاهده شده است که برخی حتی به خود زحمت نداده‌اند تا اسامی گروه علمی آن کنفرانس را وارد کنند و صرفاً نوشته‌اند «سخنرانی کلیدی توسط صاحب‌نظران در سالن اصلی از مهم‌ترین برنامه‌های کنفرانس است. با توجه به حضور گستردۀ اساتید، مدیران، و کارشناسان ترکیه و جهان در این کنفرانس، در این بخش تلاش شده است از حضور اساتید برجسته استفاده شود. عناوین سخنرانی‌های کلیدی و نشست­‌های تخصصی متعاقباً اعلام خواهد شد».

هزینۀ بالا

کنفرانس‌های بی‌اعتبار به‌دلیل کسب درآمد برگزار می‌شوند. در صورتی که هزینۀ دریافتی کنفرانس‌ها به‌صورت تعریف‌نشده تعیین شده است در آن شرکت نکنید.

برگزار کننده

برگزار کنندۀ کنفرانس‌های علمی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند. کنفرانس‌هایی که از سوی مراکز و موسسات ناشناخته برگزار می‌شوند نیاز به تأیید و بررسی بیشتری دارند. توجه داشته باشید که دانشگاه‌های معتبر سالن همایش خود را اجاره می‌دهند و یک موسسه و یا سازمان می‌تواند با اجارۀ این سالن، کنفرانس‌های خود را برگزار نماید. پس توجه داشته باشید که «محل برگزاری» با «برگزار کننده» متفاوت است. ممکن است برگزار کننده دانشگاه تهران باشد پس کنفرانس دارای اعتبار بالایی است اما اگر محل برگزاری دانشگاه تهران باشد، باید اطلاعات برگزار کننده را استخراج نمایید.

نمایه‌های معتبر

در ایران نمایۀ مشخصی برای کنفراس‌ها وجود ندارد. در صورتی که اعلامیۀ کنفرانس‌های علمی توسط سایت‌های مختلفی که به این کار مشغول هستند صادر می‌شود، دلیلی بر معتبر بودن آن‌ها نیست.

کنفرانس‌هایی که قصد برگزاری ندارد

کنفرانس‌هایی هستند که فقط مدرک دریافت و پذیرش مقاله را صادر می‌کنند و هرگز برگزار نمی‌شوند. اینگونه کنفرانس‌ها بی‌اعتبار هستند. هدف آن‌ها علم نیست، بلکه کسب درآمد است.


منبع: وب‌سایت danrc.com