در هنگام نوشتن متون یا مقالات به زبان انگلیسی، گاه پیش می‌آید که چگونگی به‌کارگیری یک واژه یا عبارت یا جمله در زبان انگلیسی را نمی‌دانیم. یکی از روش‌های اطلاع از نحوۀ به‌کارگیری صحیح عبارات انگلیسی، بهره‌گیری از وب‌سایت‌های آنلاین و یا نرم‌افزارهایی است که بدین منظور طراحی گردیده است. 


1- استفاده از قابلیت‌های وب‌سایت Springer Exemplar:

وب‌سایت Springer Exemplar (به نشانی http://springerexemplar.com) وب‌سایتی برای آشنایی با نحوۀ به‌کار بردن صحیح واژه‌ها و عبارات مدنظر پژوهشگران در ادبیات علمی است. این وب‌سایت زیر نظر پایگاه اطلاعاتی Springer است. 

این وب‌سایت با جستجوی عبارت مدنظر پژوهشگر در بیش از 3000 ژورنال و حدود 200هزار کتاب از مجموعۀ انتشارات اشپرینگر، مثال‌هایی از نحوۀ کاربرد یک کلمه یا عبارت در ادبیات علمی ارائه می‌دهد. این جستجو به‌طور جامع در موضوعات مختلف علمی شامل علوم انسانی، پزشکی، مهندسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، بازرگانی، حقوق، و سایر حوزه‌های دانشگاهی مربوطه صورت می‌گیرد.


2- استفاده از نرم‌افزار StyleWriter:

یکی از نرم‌افزارهایی که می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد نرم‌افزار StyleWriter است که سبک نوشتن شما را اصلاح می‌کند. کار کردن با این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و کافی است آن را نصب کنید. پس از نصب، برنامه به‌طور خودکار روی Microsoft Word شما نیز فعال می‌شود.

بنابراین کافی است پس از نوشتن متن خود در نرم‌افزار ورد، بخش دلخواهی از متن یا تمام متن را انتخاب کرده و روی آیکون مربوط به Plain English Style Check کلیک کنید. در این هنگام، نرم‌افزار StyleWriter از شما خواهد پرسید که آیا مایلید فقط متن منتخب توسط نرم‌افزار بررسی شود یا تمام متن. سپس، پنجرۀ اصلی برنامه باز شده و متن شما را نشان خواهد داد.

اگر به قسمت پایین پنجرۀ برنامه دقت کنید، نمرۀ شما در سه حوزه‌ی مختلف نشان خواهد داد: یکی سبک نوشتن (هرچه بیش‌تر باشد بهتر است)، دومی متوسط طول جملات (هرچه کم‌تر باشد بهتر است) و سومی میزان استفاده از حالت مجهول  (passive) است (هرچه کم‌تر باشد بهتر است).

همچنین مواردی نیز ممکن است در درون متن به رنگ‌های مختلف مشخص شده باشند که با کلیک کردن روی آن‌ها می‌توانید به اصلاحشان بپردازید. برای مثال؛ کلماتی که معمولاً به اشتباه به‌جای کلمات دیگر به‌کار گرفته می‌شوند، کلمات زائد، افعال مجهول، افعال پنهان، کلمات پیچیده، کلماتی که بیش از حد استفاده شده‌اند، کلیشه‌ها، کلماتی که بد هجی شده‌اند و موارد بسیار دیگر. نکتۀ جالبی که در این نرم‌افزار وجود دارد این است که می‌توانید متناسب با نیاز خود، سبک‌های نگارش مختلفی را انتخاب کنید.

برای مثال اگر در حال نوشتن یک متن تبلیغاتی هستید از منوی Task گزینۀ Advertisement را انتخاب کنید و اگر مقالۀ علمی می‌نویسید گزینۀ Academic Paper را انتخاب کنید. این برنامه از ۱۳ سبک نگارش مختلف پشتیبانی می‌کند.

برای دانلود این نرم‌افزار با حجم ۱۴ مگابایت اینجا کلیک کنید.