Digital Object Identifier یا شناسۀ دیجیتال، یک کد عددی است که همانند اثر انگشت برای هر مقاله بی‌همتاست. این کد همانند بارکد برای شناسایی محصولات آنلاین به‌کار برده می‌شود. به‌طور خلاصه DOI به‌طور بی‌همتا و انحصاری مختص هر مقاله می‌باشد و کلید اصلی ارتباط این محصول آنلاین با سایر محصولات آنلاین (در اینجا سایر مقالات) در دنیای مجازی محسوب می‌شود. 

ناشران برای ارتقاء شاخص‌های کیفی و کمی مقالات خود با کسب این کد عملاً قسمت عمده‌ای از مراحل ارتقاء مجله و افزایش شانس نمایه‌سازی را انجام می‌دهند.

به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.

DOI یک رشته عدد است که به‌طور اختصاری به هر نوشتۀ آنلاین تعلق می‌گیرد. این کد به یک لینک دائم اینترنتی به‌طور ابدی و فناناپذیر متصل می‌باشد.

DOI یک کد شامل حروف و اعداد می‌باشد که از دو بخش تشکیل شده است؛ یک پیشوند و یک پسوند, که با یک اسلش از همدیگر جدا می‌شوند. پیشوند مشخص‌کنندۀ ثبت‌نام‌کننده می‌باشد و پسوند که توسط ثبت‌نام‌کننده تعیین می‌شود، مشخص‌کنندۀ نوشتۀ خاص می‌باشد. کد DOI می‌تواند برای متون (مجلات، کتاب‌ها، کتابچه‌های خلاصۀ مقاله و مقالات)، صداها، تصاویر، و حتی نرم‌افزارها نیز استفاده شود.

doi:10.1016/j.exer.2015.08.016

کد بالا را درنظر بگیرید. همان‌طور که توضیح داده شد، از دو بخش تشکیل شده است:

1- قبل از اسلش به‌عنوان پیشوند یعنی 10.1016 که در آن 10 به‌عنوان رجیستری DOI و 1016 نشان‌دهندۀ انتشارات ساینس‌دایرکت است.

2- بعد از اسلش به‌عنوان پسوند (که به آن item ID هم گفته می‌شود) یعنی j.exer.2015.08.016 نیز کدی است که انتشارات برای این مقاله درنظر گرفته است.

در کل این کد مختص این مقاله می‌باشد که با کلیک بر روی آن می‌توانید به مقاله دسترسی داشته باشید.

نکتۀ بسیار جالب و کاربردی این است که می‌توانیم با داشتن این کد از هر مقاله به راحتی به آن دسترسی داشته باشیم، کافی است این کد را در این سایت قرار دهیم: https://dx.doi.org

با قرار دادن هر کد در سایت بالا می‌توانیم به مقالۀ مربوط به آن کد دسترسی داشته باشیم. می‌توانیم نتیجه بگیریم که تمامی این کدها برای مقالات با عدد 10 شروع می‌شود و همچنین می‌توان گفت که 1016 کد مربوط به انتشارات ساینس‌دایرکت است.