در این پست آموزشی به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود. 

سوال اول: آیا مجله انتخابی من ISI است؟

سوال دوم: بسیاری از مجلات در سایت اینترنتی خود نوشته‌اند که ISI هستند. چگونه می‌توان نسبت به ISI بودن این مجلات اطمینان یافت؟

سوال سوم: یکی از دوستان مجله *** را جهت چاپ مقاله معرفی کرده است، چطور مطمئن شوم که ISI  است؟
به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.


پاسخ: مجلات ISI به مجلاتی گفته می‌شود که در موسسۀ اطلاعات علمی تامسون (ISI) نمایه می‌شوند. موسسۀ ISI لیست تمامی مجلاتی را که در این موسسه نمایه می‌شود، به‌صورت رایگان در وب‌سایت خود قرار داده است. با مراجعه به وب‌سایت موسسۀ ISI می‌توانید لیست تمامی مجلات نمایه‌شده را دریافت نمایید. همچنین می‌توانید از امکانات جستجو بهره ببرید.

در صورتی که نام مجله و ISSN آن را داشته باشید، می‌توانید به جستجو بپردازید. اگر نام مجله در لیست موسسۀ ISI وجود داشت، مجله را ISI می‌نامیم.

به‌عنوان مثال جهت بررسی ISI بودن مجله با عنوان Energy and Building (با ISSN: 0378-7888به ترتیب زیر عمل می‌کنیم.

ابتدا به بخش Master Journal List موسسۀ ISI بروید (اینجا) و در بخش جستجو، نوع جستجو (Search Type) را بر روی ISSN قرار دهید و در بخش Search Terms، شماره شناسه بین‌المللی (ISSN) مجله را وارد نمایید و بر روی Search کلیک نمایید. اگر مجله در موسسۀ ISI نمایه شده باشد در صفحه بعد مشخصات آن ظاهر می‌شود.

تصویر 1: جستجو براساس  ISSN


تصویر 2: نتیجۀ جستجو

با توجه به نتیجۀ جستجو، مجله با نام  Energy and Buildings، در موسسۀ ISI نمایه شده است و ISI می‌باشد.
اگرمجله‌ای در تامسون ثبت نشده باشد، پس از جستجوی با پیغام "No matches found for the query" مواجه خواهید شد.

تصویر 3: پیغام خطا

مشاهدۀ پیغام No matches found for the query به معنی عدم وجود اطلاعات مورد جستجو در موسسۀ ISI است. این پیغام یعنی مجله‌ای با این مشخصات در موسسۀ ISI نمایه نشده است. پس در نتیجه مجله ISI نیست. البته بهتر است قبل از اینکه در خصوص مجله نتیجه قطعی بگیرید شیوه‌های دیگر جستجو را نیز امتحان کنید. جستجو با عنوان کامل مجله و جستجو با عنوان کوتاه شده مجله شیوه‌های دیگر جستجو اطلاعات در موسسۀ ISI است.

تصویر 4: سه شیوه جهت جستجوی اطلاعات مجلات در موسسۀ  ISI

 

می‌توانید لیست تفکیک‌شدۀ کاملی از مجلات ISI را از اینجا مشاهده نمایید و همچنین لیست مجلات ISI با داوری آسان را از اینجا دریافت نمایید. به‌علاوه می‌توانید لیست نشریات برتر داخلی از نگاه پایگاه اطلاعاتی SID را از اینجا دریافت نمایید.

در آخر هم می‌توانید آموزش بسیار کاملی از نحوۀ بررسی اعتبار مجلات ISI را از اینجا دریافت نمایید که مبتنی بر چهار تکنیک زیر است:

  • بررسی اطلاعات مجله در JCR
  • بررسی اطلاعات مجله در Thomson Reuters
  • بررسی مشخصات شناسنامه‌ای وب‌سایت مجله
  • بررسی وب‌سایت مجله در Alexa