مجلات بین رشته‌ای

مجلات بین رشته‌ای به مجلات خاصی اطلاق می‌شود که فعالیت آن‌ها به گونه‌ای است که (با تکیه بر یک حوزۀ اصلی) نتیجۀ تحقیقاتی را چاپ می‌کنند که به چند حوزۀ علمی مرتبط است و یا حاصل همکاری چند حوزۀ علمی است؛ مانند مجلات بین رشته‌ای روانشناسی، بین رشته‌ای ریاضی، بین رشته‌ای شیمی، بین رشته‌ای علوم اجتماعی، بین رشته‌ای علوم انسانی، بین رشته‌ای علوم زمین، و بین رشته‌ای فیزیک.

مجلاتی که از تمامی حوزه‌های علوم مقاله می‌پذیرند بی‌اعتبار هستند. به‌عنوان مثال مجله‌ای وجود دارد که هم در زمینۀ علوم دامی و هم در زمینۀ علوم مهندسی مقاله می‌پذیرد. چنین مجلاتی بین رشته‌ای نیستند بلکه کلاه‌بردارانی هستند که می‌خواهند از عدم اطلاع نویسندگان سوء استفاده کنند.

به ادامه مطالب (فلش زرد رنگ زیر تاریخ درج پست) رجوع نمایید.

مجلات معتبر

مجلات معتبر مجلات شناخته‌شده هستند و در یک حوزه خاص از علوم فعالیت دارند. این مجلات توسط ناشرین شناخته‌شده چاپ شده و توسط انجمن‌های علمی مختلف تأیید و معرفی می‌شوند. اعضای هیات علمی این نوع مجلات افرادی شناخته‌شده و حقیقی هستند. فرآیند داوری در این مجلات مانند تصویر 1 است. این مجلات در هر شماره حجم بالایی از مقالات ناهمگون را چاپ نمی‌کنند. در این محلات مدت زمان داوری مقاله معقول است. این نوع مجلاتی هستند که توسط نویسندگان جهان سوم تسخیر نشده‌اند. مجلاتی هستند که دارای نمایه‌های معتبر  ISI، Scopus و دیگر نمایه‌های معتبر می‌باشند.

تصویر 1

 

مجلات بی‌اعتبار

مجلات بی‌اعتبار مجلاتی هستند که به‌دلیل نحوۀ عملکرد خود بی‌اعتبار اعلام می‌شوند. این مجلات در داوری مقالات بسیار ضعیف عمل می‌کنند و می‌توان گفت پروسۀ داوری ندارند و هر نوشته‌ای را که در قالب مقالۀ علمی تنظیم شده باشد در مدت زمان یک هفته می‌پذیرند. فقط پول برای آن‌ها مهم است.

تصویر 2


مجلات جعلی

بسیاری از مجلات سایت اینترنتی ندارند. نداشتن سایت اینترنتی باعث می‌شود عده‌ای برای اینگونه مجلات سایت اینترنتی بسازند و اقدام به دریافت مقاله کنند. در تعریف مجلات جعلی بهتر است بگوییم سایت‌های جعلی. سایت‌هایی که هویت یک مجلۀ علمی را جعل می‌کنند.

تصویر 3

افرادی که به اینگونه مجلات مقاله می‌فرستند دو گروه هستند. گروهی که به‌دلیل عدم شناخت مجلات و توانایی بررسی مجلات، مقالۀ خود را جهت چاپ می‌فرستند و گروهی که نسبت به بی‌اعتبار بودن مجله آگاهی کامل دارند و فقط جهت کسب امتیاز اقدام به چاپ مقاله می‌کنند.

 

منبع: وب‌سایت danrc.com